Friday, April 26, 2024
No menu items!
HomeSpecialitatiPsiholog / PsihoterapeutCe este discalculia? Dificultăți de învățare a matematicii

Ce este discalculia? Dificultăți de învățare a matematicii

Discalculia este o dificultăți de învățare care face ca matematica să fie dificil de procesat și înțeles. Simptomele variază de la dificultăți de numărare și matematică mentală de bază până la probleme de a spune timpul și direcția. Aflați mai multe despre această dificultăți de învățare a matematicii, inclusiv cauzele potențiale și tratamente aici.

Definiția discalculiei
Discalculia este o dizabilitate de învățare a matematicii care afectează capacitatea unui individ de a învăța concepte legate de numere, de a efectua calcule matematice precise, de a raționa și de a rezolva probleme și de a realiza alte abilități matematice de bază. Discalculia este uneori numită „dislexie numerică” sau „dislexie matematică”.

Discalculia este prezentă la aproximativ 11% dintre copiii cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD sau ADD). Alte tulburări de învățare, inclusiv dislexia și disgrafia, sunt de asemenea frecvente – până la 45% dintre copiii cu ADHD au o tulburare de învățare.

Prezentare generală a discalculiei

Persoanele cu discalculie au dificultăți în toate domeniile matematicii – probleme care nu se explică prin lipsa unei educații adecvate, dizabilități intelectuale sau alte condiții. Tulburarea de învățare complică și deraiează aspectele de zi cu zi ale vieții care implică concepte matematice – cum ar fi spunerea timpului, numărarea banilor și efectuarea de calcule mentale.

„Elevii și adulții cu discalculie găsesc matematica derutantă, frustrantă și dificil de învățat”, spune Glynis Hannell, psiholog de familie și autor al cărții Discalculia: Planuri de acțiune pentru învățarea cu succes în matematică (#CommissionsEarned). „Creierul lor are nevoie de mai multă predare, experiențe de învățare mai direcționate și mai multă practică pentru a dezvolta aceste rețele.”

Discalculia apare frecvent cu dislexia, o dificultăți de învățare în citire; aproximativ jumătate dintre copiii cu discalculie au și dislexie. În timp ce cifrele variază, prevalența estimată a discalculiei în populația școlară este de 3 până la 6 la sută.

Simptome de discalculie

Care sunt semnele discalculiei? Simptomele și indicatorii includ6 :

Dificultăți în procesarea numerelor și cantităților, inclusiv:

  • Conectarea unui număr la cantitatea pe care o reprezintă (numărul 2 la două mere)
  • Numărând, înapoi și înainte
  • Comparând două sume
  • Probleme cu subitizarea (recunoașteți cantitățile fără a număra)
  • Probleme la reamintirea faptelor matematice de bază (cum ar fi tabele de înmulțire)
  • Dificultatea de a lega numerele și simbolurile de sume
  • Probleme cu matematica mentală și rezolvarea problemelor
  • Dificultăți de a înțelege banii și de a estima cantități
  • Dificultate în a spune timpul pe un ceas analogic
  • Orientare vizuală și spațială slabă
  • Dificultate în sortarea imediată a direcției (dreapta de la stânga)
  • Probleme cu recunoașterea modelelor și a numerelor de succesiune

Numărarea degetelor este de obicei legată de discalculie, dar nu este un indicator al afecțiunii. Numărarea persistentă a degetelor, în special pentru calcule ușoare, repetate frecvent, poate indica o problemă.

Erorile de calcul singure nu sunt, de asemenea, indicative ale discalculiei – varietatea, persistența și frecvența sunt esențiale pentru a determina dacă discalculia este prezentă.

Cauzele discalculiei

Când iau în considerare discalculia, majoritatea oamenilor se gândesc de fapt la discalculia de dezvoltare – dificultăți în dobândirea și efectuarea abilităților matematice de bază. Cauzele exacte pentru acest tip de discalculie sunt necunoscute, deși cercetările indică probleme legate de dezvoltarea creierului și genetică (deoarece dizabilitatea tinde să apară în familii) ca cauze posibile.

Discalculia dobândită, numită uneori acalculie, este pierderea abilităților în abilitățile și conceptele matematice din cauza unor tulburări precum leziuni cerebrale și alte tulburări cognitive.9

Diagnosticul discalculiei

Discalculia apare în secțiunea „Tulburare specifică de învățare” (SLD) din Manualul de diagnostic și statistică al tulburărilor mintale ediția a 5-a (DSM-5).10 Pentru un diagnostic de TSL, o persoană trebuie să îndeplinească aceste patru criterii:

Persoanele cu discalculie prezintă cel puțin unul dintre cele șase simptome subliniate legate de dificultăți de învățare și de utilizare a abilităților academice. Dificultățile în stăpânirea simțului numerelor și a raționamentului matematic sunt incluse în listă.
Competențele academice afectate sunt sub cele așteptate pentru vârsta individului, ceea ce provoacă, de asemenea, probleme cu școala, serviciul sau viața de zi cu zi.
Dificultățile de învățare au început la școală, chiar dacă problemele au devenit acute abia la vârsta adultă.
Alte condiții și factori sunt excluși, inclusiv dizabilitățile intelectuale și tulburările neurologice, adversitatea psihosocială și lipsa de instruire.

Persoanele ale căror dificultăți de învățare sunt în mare parte bazate pe matematică pot fi diagnosticați cu „SLD cu deficiențe la matematică”, un subtip SLD echivalent cu discalculie.

Evaluările diagnostice pentru discalculie sunt în mod obișnuit efectuate de psihologi școlari și neuropsihologi, deși psihiatrii pentru copii și serviciile de sănătate și personalul școlar pot juca un rol în evaluare. Adulții care suspectează că au discalculie pot fi îndrumați către un neuropsiholog de către furnizorul lor de asistență medicală primară.

Nu există un singur test pentru discalculie. Clinicienii evaluează tulburarea prin revizuirea dosarelor academice și a performanței la testele standardizate, întrebând despre istoricul familial și învățând mai multe despre modul în care dificultățile pacientului se manifestă în școală, serviciu și viața de zi cu zi. Ei pot, de asemenea, să administreze evaluări de diagnostic care testează punctele forte și punctele slabe ale abilităților matematice fundamentale. Instrumente precum evaluarea diagnostică PAL-II (DA), KeyMath-3 DA și WIATT-III sunt utilizate în mod obișnuit la evaluarea discalculiei.

Tratamentul discalculiei și acomodații

Ca și alte dizabilități de învățare, discalculia nu are leac și nu poate fi tratată cu medicamente. Până la momentul în care majoritatea indivizilor sunt diagnosticați, au o bază șocantă de matematică. Prin urmare, obiectivele tratamentului sunt de a umple cât mai multe lacune posibil și de a dezvolta mecanisme de adaptare care pot fi utilizate de-a lungul vieții. Acest lucru se face de obicei prin instrucțiuni speciale, acomodari și alte intervenții.

În conformitate cu Legea privind educația persoanelor cu dizabilități (IDEA), elevii cu discalculie sunt eligibili pentru servicii speciale în sala de clasă. Acomodările discalculiei în sala de clasă pot include:

  • oferind mai mult timp pentru sarcini și teste
  • permițând utilizarea calculatoarelor
  • ajustarea dificultatii sarcinii
  • separarea problemelor complicate în pași mai mici
  • folosind postere pentru a reaminti elevilor conceptele matematice de bază
  • îndrumare pentru a viza abilitățile de bază, fundamentale
  • furnizarea de informații suplimentare prin
  • lecții interactive bazate pe computer
  • proiecte practice

Dacă este lăsată netratată, discalculia persistă până la vârsta adultă, lăsându-i pe mulți într-un dezavantaj în ceea ce privește studiile superioare și succesul la locul de muncă. De asemenea, ei se pot angaja să perfecționeze abilitățile de matematică pe cont propriu sau cu ajutorul unui psiholog educațional calificat. Chiar și cele mai elementare îmbunătățiri ale abilităților de matematică pot avea un impact de lungă durată asupra vieții de zi cu zi.

Previous article
Next article
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X