Friday, April 19, 2024
No menu items!
HomeSpecialitatiPsiholog / PsihoterapeutTulburare de stres post-traumatic

Tulburare de stres post-traumatic

Tulburarea de stres posttraumatic este o problemă de sănătate mintală care se poate dezvolta după un eveniment traumatic. Provoacă emoții negative, anxioase. Unii oameni cu tulburarea de stres post-traumatic retrăiesc evenimentul iar și iar. Alții evită orice reamintire. Tulburarea interferează cu viața, munca și relațiile. Dar, medicamentele și consilierea pot ajuta, chiar și ani mai târziu.

Tulburarea de stres posttraumatic este o problemă de sănătate mintală care se poate dezvolta după un eveniment stresant. Evenimentul poate fi periculos, pune viața în pericol, șocant sau foarte înfricoșător. Exemplele includ:

  • Accident.
  • Foc.
  • Luptă militară.
  • Dezastre naturale, cum ar fi o tornadă.
  • Abuz fizic.
  • Agresiunea sexuală sau violul.
  • Moartea subită a unei persoane dragi.
  • Atac terorist.


Evenimentul traumatizant s-ar putea să ți s-a întâmplat ție sau s-ar putea să fi văzut că i s-a întâmplat altcuiva.

Este normal să te simți supărat după ce se întâmplă așa ceva. Este posibil să aveți probleme cu dormitul, mâncatul sau să faceți lucruri care vă plac pentru puțin timp. Simptomele durează mai mult de câteva luni și interferează cu viața ta.

Cât de comun este tulburare de stres post-traumatic ?
Cel puțin jumătate dintre oamenii din Statele Unite au trăit un eveniment traumatizant. Dintre acest grup, 10% dintre bărbați și 20% dintre femei dezvoltă tulburare de stres post-traumatic. Femeile suferă de neglijare sau abuz în timpul copilăriei mai des decât bărbații. De asemenea, se confruntă mai des cu agresiuni sexuale și violență domestică. Femeile au tendința de a experimenta traumele în mod diferit față de bărbații, de asemenea.

Sunt unii oameni mai probabil să dezvolte tulburare de stres post-traumatic decât alții?
Nu există nicio modalitate de a prezice cine va dezvolta afectiunea în urma unui eveniment traumatic. Cu toate acestea, este mai frecvent la persoanele care au avut:

  • Anumite tipuri de traume, în special luptă militară sau agresiune sexuală.
  • Leziune în timpul evenimentului.
  • Lipsa de sprijin din partea celor dragi după un eveniment traumatizant.
  • Traume de lungă durată sau repetate.
  • Istoric personal de anxietate sau depresie, chiar înainte de evenimentul traumatic.
  • Reacție inițială puternică la eveniment (de exemplu, tremur sau vomit).
  • Traumă foarte intensă.

Care sunt simptomele?

Simptomele variază de la o persoană la alta. Totuși, toată lumea se confruntă cu una sau mai multe dintre următoarele:

  • Evitarea lucrurilor: Puteți evita oamenii sau situațiile care vă amintesc de eveniment. Exemplele includ prietenii pe care i-ați întâlnit în serviciul militar, partea din oraș în care ați experimentat trauma sau mulțimile în general. Unii oameni cu PTSD încearcă să rămână atât de ocupați încât nu se gândesc la eveniment.
  • A fi la un pas: tulburarea vă poate îngreuna să vă relaxați sau să vă bucurați de lucrurile pe care le-ați obișnuit. S-ar putea să vă simțiți nervos sau anxios. Poate că ești ușor surprins sau te aștepți mereu să se întâmple ceva rău. De asemenea, este posibil să aveți probleme cu somnul sau concentrarea.
  • A avea gânduri și sentimente negative: PTSD te poate face să te simți negativ, furios, trist, neîncrezător, vinovat sau amorțit.
  • Retrăirea sau reexperimentarea evenimentului traumatic: Acest lucru poate lua forma unor flashback-uri sau vise. Poate că un zgomot ca o mașină care se întoarce înapoi sau dacă vedeți ceva similar (de exemplu, un incendiu) va declanșa amintiri neplăcute, nedorite.

Tratament

Cel mai eficient tratament combină medicația și terapia centrată pe traumă.

Unele medicamente vă pot ajuta corpul să producă mai multe substanțe care gestionează stresul și emoțiile. Ele se împart în două mari categorii:

  • Inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei (numiți și ISRS).
  • Inhibitori ai recaptării serotoninei-norepinefrinei (numiți și SNRI).

Terapia centrată pe traumă examinează evenimentul și semnificația acestuia. Se poate face în câteva moduri diferite:

Terapia de procesare cognitivă: Această metodă identifică gândurile și convingerile negative despre evenimentul traumatic și încearcă să le schimbe.
Desensibilizarea și reprocesarea mișcărilor oculare : vă concentrați pe sunete sau mișcări specifice introduse de terapeut în timp ce vă gândiți la eveniment. Acesta își propune să facă evenimentul mai puțin supărător în timp.
Terapie de expunere prelungită: această metodă te încurajează să te confrunți cu gândurile, sentimentele și situațiile pe care le-ai evitat. Poți vorbi despre trauma ta din nou și din nou. De asemenea, puteți lucra pentru a face lucruri de care ați stat departe.

Previous article
Next article
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X