Friday, July 19, 2024
No menu items!

Autovătămarea

Ce este autovătămarea?

Autovătămarea poate fi o modalitate de a face față suferinței profunde și durerii emoționale. Te poate ajuta să exprimi sentimente pe care nu le poți exprima în cuvinte, să-ți distrage atenția de la viața ta sau să eliberezi durerea emoțională. După aceea, probabil că te simți mai bine, cel puțin pentru puțin timp. Dar apoi sentimentele dureroase revin și simți dorința de a te răni din nou.

Autovătămarea include orice faci pentru a te răni intenționat. Unele dintre cele mai comune moduri includ:

  • Tăierea sau zgârierea severă a pielii
  • Arderea sau opărirea
  • Lovindu-te sau lovindu-te cu capul
  • Loviți cu pumni în lucruri sau aruncați-vă corpul împotriva pereților și a obiectelor dure
  • Lipirea obiectelor în piele
  • Prevenirea intenționată a rănilor să se vindece
  • Înghițirea de substanțe otrăvitoare sau obiecte neadecvate

Autovătămarea poate include, de asemenea, modalități mai puțin evidente de a vă răni sau de a vă pune în pericol, cum ar fi conducerea nesăbuită, consumul excesiv de alcool, consumul de prea multe droguri sau sexul neprotejat.

De ce oamenii se autovătăm

A te răni este adesea singura modalitate prin care știi să:

 Faceți față sentimentelor cum ar fi tristețea, disprețul de sine, golul, vinovăția și furia
 Exprimați sentimente pe care nu le puteți exprima în cuvinte sau eliberați durerea și tensiunea pe care le simțiți în interior
 Simte-te în control, eliberează vinovăția sau pedepsește-te
 Distrageți-vă atenția de la emoțiile copleșitoare sau de la circumstanțele dificile ale vieții
 Te fac să te simți viu sau pur și simplu să simți ceva, în loc să te simți amorțit

Oricare ar fi motivele autovătămării, este important să știți că există ajutor disponibil dacă doriți să opriți. Puteți învăța și alte moduri de a face față a tot ceea ce se întâmplă în interior, fără a fi nevoie să vă răniți.

Cum să opriți autovătămarea Sfatul 1: Încredeți-vă în cineva

Dacă sunteți gata să obțineți ajutor pentru autovătămare, primul pas este să vă încredeți cu o altă persoană. Poate fi înfricoșător să vorbești despre lucrul pe care te-ai străduit atât de mult să-l ascunzi, dar poate fi și o ușurare uriașă să renunți în sfârșit la secretul tău și să împărtășești prin ce treci.

A decide în cine poți avea încredere cu astfel de informații personale poate fi dificil. Alege pe cineva care nu are de gând să bârfească sau să încerce să preia controlul asupra recuperării tale. Întreabă-te cine în viața ta te face să te simți acceptat și sprijinit. Poate fi un prieten, profesor, lider religios, consilier sau rudă. Dar nu trebuie neapărat să alegi pe cineva de care ești aproape. Uneori este mai ușor să începi prin a vorbi cu cineva pe care îl respecți – cum ar fi un profesor, un lider religios sau un consilier – căruia îi este puțin mai departe de situație și nu va fi la fel de dificil să fie obiectiv.

Când vorbim despre autovătămare:

Concentrati-va pe sentimentele dvs. În loc să împărtășiți relatări detaliate despre comportamentul dvs. de autovătămare, concentrați-vă pe sentimentele sau situațiile care duc la acesta. Acest lucru poate ajuta persoana în care aveți încredere să înțeleagă mai bine de unde vii. De asemenea, ajută persoana să știe de ce îi spui. Vrei ajutor sau sfaturi de la ei? Vrei pur și simplu să știe o altă persoană, astfel încât să poți renunța la secret?

Comunicați în orice mod vă simțiți cel mai confortabil. Dacă sunteți prea nervos pentru a vorbi în persoană, luați în considerare să începeți conversația cu un e-mail, un text sau o scrisoare (deși este important să continuați în cele din urmă cu o conversație față în față). Nu vă simțiți presați să împărtășiți lucruri despre care nu sunteți pregătit să vorbiți. Nu trebuie să arăți persoanei rănile tale sau să răspunzi la întrebări la care nu te simți confortabil să răspunzi.

Oferă persoanei timp să proceseze ceea ce îi spui. Oricât de dificil este pentru tine să te deschizi, poate fi dificil și pentru persoana căreia îi spui, mai ales dacă este un prieten apropiat sau un membru al familiei. Uneori, s-ar putea să nu vă placă felul în care persoana reacționează. Încearcă să-ți amintești că reacții precum șocul, furia și frica vin din îngrijorare pentru tine. Poate fi de ajutor să tipăriți acest articol pentru persoanele pe care alegeți să le spuneți. Cu cât înțeleg mai bine tăierea și autovătămarea, cu atât vor fi mai capabili să te sprijine.

A vorbi despre auto-vătămare poate fi foarte stresant și poate aduce multe emoții. Nu vă descurajați dacă situația se simte mai înrăutățită pentru o perioadă scurtă de timp imediat după ce v-ați împărtășit secretul. Este incomod să te confrunți și să schimbi obiceiurile vechi. Dar odată ce treci peste aceste provocări inițiale, vei începe să te simți mai bine.

Sfatul 2: Identificați-vă declanșatorii de autovătămare

Înțelegerea a ceea ce vă determină să vă tăiați sau să vă autovătămați este un pas vital către recuperare. Dacă vă puteți da seama la ce funcție servește autovătămarea, puteți învăța alte modalități de a satisface acele nevoi, ceea ce, la rândul său, vă poate reduce dorința de a vă răni. Autovătămarea este cel mai adesea o modalitate de a face față durerii emoționale. Ce sentimente te fac să vrei să te tai sau să te rănești? Tristeţe? Anxietate? Furie? Singurătate? Rușine? Goliciunea?

Dacă vă este greu să identificați sentimentele care vă declanșează impulsul de a tăia, poate fi necesar să vă lucrați la conștientizarea emoțională. Conștientizarea emoțională înseamnă să știi ce simți și de ce. Este abilitatea de a identifica și exprima ceea ce simți din moment în moment și de a înțelege legătura dintre sentimentele tale și acțiunile tale. Sentimentele sunt informații importante pe care corpul nostru ni le oferă, dar nu trebuie să aibă ca rezultat acțiuni precum tăierea sau autovătămarea.

Ideea de a acorda atenție sentimentelor tale – în loc să le amorțezi sau să le eliberezi prin auto-vătămare – poate suna înfricoșător pentru tine. S-ar putea să vă fie teamă că veți fi copleșit sau că veți fi blocat de durere. Dar adevărul este că emoțiile vin și pleacă repede dacă le lași. Dacă nu încerci să te lupți, să judeci sau să te bati din cauza sentimentului, vei descoperi că acesta dispare curând, înlocuit de o altă emoție. Doar atunci când ești obsedat de sentiment, acesta persistă.

Tratament profesional pentru autovătămare

Ajutorul și sprijinul unui profesionist calificat vă pot ajuta să lucrați pentru a depăși obiceiul de auto-vătămare, așa că luați în considerare să discutați cu un terapeut. Un terapeut vă poate ajuta să dezvoltați noi tehnici și strategii de coping pentru a opri autovătămarea, ajutându-vă totodată să ajungeți la rădăcina motivului pentru care vă răniți. Amintiți-vă, autovătămarea nu are loc în vid. Există în viața reală. Este o expresie exterioară a durerii-dureri interioare care adesea își are rădăcinile în viața timpurie. Există adesea o legătură între autovătămare și trauma copilăriei. Autovătămarea poate fi modalitatea dvs. de a face față sentimentelor legate de abuzul din trecut, flashback-uri, sentimente negative despre corpul vostru sau alte amintiri traumatizante – chiar dacă nu sunteți conștient de conexiune.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X