Friday, April 19, 2024
No menu items!
HomeSpecialitatiPsiholog / PsihoterapeutDizabilitățile de învățare

Dizabilitățile de învățare

Tulburările de învățare sau tulburările de învățare sunt termeni umbrelă pentru o mare varietate de probleme de învățare. Un handicap de învățare nu este o problemă cu inteligența sau motivația, iar copiii cu dificultăți de învățare nu sunt leneși sau proști. De fapt, majoritatea sunt la fel de deștepți ca toți ceilalți. Creierul lor este pur și simplu conectat diferit – iar această diferență afectează modul în care primesc și procesează informațiile.

Mai simplu spus, copiii și adulții cu dificultăți de învățare văd, aud și înțeleg lucrurile diferit. Acest lucru poate duce la dificultăți în învățarea de noi informații și abilități și în folosirea acestora. Cele mai comune tipuri de dificultăți de învățare implică probleme cu cititul, scrisul, matematica, raționamentul, ascultarea și vorbirea.

În timp ce fiecare copil are probleme cu temele din când în când, dacă un anumit domeniu de învățare este în mod constant problematic, ar putea indica o tulburare de învățare.

Copiii cu dificultăți de învățare pot și reușesc

Poate fi greu să te confrunți cu posibilitatea ca copilul tău să aibă o tulburare de învățare. Niciun părinte nu vrea să-și vadă copilul suferind. S-ar putea să vă întrebați ce ar putea însemna pentru viitorul copilului dumneavoastră sau să vă faceți griji cu privire la modul în care va reuși să treacă la școală. Poate că ești îngrijorat de faptul că, atrăgând atenția asupra problemelor de învățare ale copilului tău, acesta ar putea fi etichetat „încet” sau alocați unei clase mai puțin provocatoare.

Dar lucrul important de reținut este că majoritatea copiilor cu dificultăți de învățare sunt la fel de deștepți ca toți ceilalți. Ei trebuie doar să fie predați în moduri care sunt adaptate stilurilor lor unice de învățare. Aflați mai multe despre dificultățile de învățare în general și despre dificultățile de învățare ale copilului dvs. în special, puteți ajuta la deschiderea drumului către succes la școală și nu numai.

Semne și simptome ale dificultăților și tulburărilor de învățare

Dificultățile de învățare arată foarte diferit de la un copil la altul. Un copil poate avea dificultăți cu cititul și ortografia, în timp ce altul iubește cărțile, dar nu poate înțelege matematica. Un alt copil poate avea dificultăți în a înțelege ce spun alții sau ce comunică cu voce tare. Problemele sunt foarte diferite, dar toate sunt tulburări de învățare.

Nu este întotdeauna ușor să identifici dificultăți de învățare. Din cauza variațiilor mari, nu există un singur simptom sau profil la care să puteți privi ca dovadă a unei probleme. Cu toate acestea, unele semne de avertizare sunt mai frecvente decât altele la vârste diferite. Dacă știți care sunt acestea, veți putea depista o tulburare de învățare devreme și veți putea lua rapid măsuri pentru a obține ajutor copilului dumneavoastră.

Următoarele liste de verificare oferă câteva semnale roșii comune pentru tulburările de învățare. Amintiți-vă că copiii care nu au dificultăți de învățare pot întâmpina unele dintre aceste dificultăți în diferite momente. Momentul pentru îngrijorare este atunci când există o neuniformitate constantă în capacitatea copilului dumneavoastră de a stăpâni anumite abilități.

Semne și simptome ale dificultăților de învățare: vârsta preșcolară

Probleme la pronunțarea cuvintelor.
Probleme în găsirea cuvântului potrivit.
Dificultate de a rima.
Probleme la învățarea alfabetului, numerelor, culorilor, formelor sau zilelor săptămânii.
Dificultate în urma instrucțiunilor sau a rutinelor de învățare.
Dificultăți de a controla creioane, creioane și foarfece sau colorați în cadrul liniilor.
Probleme cu nasturii, fermoarele, clapetele sau învățați să legați pantofii.

Semne și simptome ale dificultăților de învățare: 5-9 ani

Probleme de învățare a conexiunii dintre litere și sunete.
Nu se poate amesteca sunetele pentru a forma cuvinte.
Confundă cuvintele de bază când citești.
Încet să învețe noi abilități.
Scrie în mod constant cuvintele și face greșeli frecvente.
Dificultăți de învățare a conceptelor matematice de bază.
Dificultate în a spune timpul și a-și aminti secvențele.

Semne și simptome ale dificultăților de învățare: 10-13 ani


Dificultate cu înțelegerea cititului sau abilitățile matematice.
Probleme cu întrebările de testare deschise și problemele cu cuvintele.
Nu-i place să citească și să scrie; evită citirea cu voce tare.
Scris de mână slab.
Abilități organizatorice slabe (dormitorul, temele și biroul sunt dezordonate și dezorganizate).
Probleme în urmărirea discuțiilor din clasă și exprimarea gândurilor cu voce tare.
Scriere același cuvânt diferit într-un singur document.

Acordarea atenției etapelor de dezvoltare vă poate ajuta să identificați tulburările de învățare

Acordarea atenției etapelor de dezvoltare normale pentru copii mici și preșcolari este foarte importantă. Detectarea precoce a diferențelor de dezvoltare poate fi un semnal precoce al unei dificultăți de învățare, iar problemele care sunt identificate devreme pot fi mai ușor de corectat.

Intârziere de dezvoltare ar putea să nu fie considerat un simptom al unei dizabilități de învățare până când copilul tău este mai mare, dar dacă îl recunoști când copilul tău este mic, poți interveni devreme. Îți cunoști copilul mai bine decât oricine altcineva, așa că dacă crezi că există o problemă, nu strica să obții o evaluare. De asemenea, puteți solicita medicului pediatru o diagramă a reperelor de dezvoltare sau puteți accesa una din secțiunea Obțineți mai mult ajutor de mai jos.

Probleme cu cititul, scrisul și matematica

Dificultățile de învățare sunt adesea grupate în funcție de setul de abilități din zona școlară. Dacă copilul dumneavoastră este la școală, tipurile de tulburări de învățare care sunt cele mai vizibile gravitează de obicei în jurul cititului, scrisului sau matematicii.

Tulburări de învățare în citire (dislexie)

Există două tipuri de dificultăți de învățare în citire. Problemele de bază de citire apar atunci când există dificultăți de înțelegere a relației dintre sunete, litere și cuvinte. Problemele de înțelegere a cititului apar atunci când există o incapacitate de a înțelege sensul cuvintelor, frazelor și paragrafelor.

Semnele dificultății de citire includ probleme cu:

  • Recunoașterea literelor și a cuvintelor.
  • Înțelegerea cuvintelor și a ideilor.
  • Viteza de citire și fluență.
  • Abilități generale de vocabular.

Tulburări de învățare la matematică (discalculie)

Dificultățile de învățare la matematică variază foarte mult în funcție de celelalte puncte tari și puncte slabe ale copilului. Capacitatea unui copil de a face matematică va fi afectată în mod diferit de o dizabilitate de învățare a limbii străine, o tulburare vizuală sau o dificultate cu secvențiere, memorie sau organizare.

Un copil cu o tulburare de învățare bazată pe matematică se poate lupta cu memorarea și organizarea numerelor, a semnelor operaționale și a „faptelor” numerice (cum ar fi 5+5=10 sau 5×5=25). Copiii cu tulburări de învățare a matematicii pot avea, de asemenea, probleme cu principiile de numărare (cum ar fi numărarea cu doi sau numărarea cu cinci) sau au dificultăți în a spune timpul.

Tulburări de învățare în scris (disgrafie)

Dificultățile de învățare în scris pot implica actul fizic de a scrie sau activitatea mentală de înțelegere a informațiilor. Tulburarea de bază a scrisului se referă la dificultăți fizice de a forma cuvinte și litere. Dizabilitate de scriere expresivă indică o luptă de a organiza gândurile pe hârtie.

Simptomele unei dizabilități de învățare a limbii scrise gravitează în jurul actului de a scrie. Acestea includ probleme cu:

  • Curățenia și consistența scrisului.
  • Copierea cu acuratețe a literelor și a cuvintelor.
  • Consecvența ortografiei.
  • Organizarea și coerența scrisului.

Alte tipuri de dizabilități și tulburări de învățare

Cititul, scrisul și matematica nu sunt singurele abilități afectate de tulburările de învățare. Alte tipuri de dificultăți de învățare implică dificultăți cu abilitățile motorii (mișcare și coordonare), înțelegerea limbajului vorbit, distingerea între sunete și interpretarea informațiilor vizuale.

Tulburări de învățare în abilitățile motorii (dispraxie)

Dificultatea motrică se referă la probleme cu mișcarea și coordonarea, fie că este vorba de abilități motorii fine (tăiere, scriere) sau abilități motorii grosiere (alergare, sărituri). O dizabilitate motrică este uneori denumită o activitate de „ieșire”, ceea ce înseamnă că se referă la producția de informații din creier. Pentru a alerga, a sari, a scrie sau a tăia ceva, creierul trebuie să fie capabil să comunice cu membrele necesare pentru a finaliza acțiunea.

Semnele că copilul dumneavoastră ar putea avea o dizabilitate de coordonare motorie includ probleme cu abilitățile fizice care necesită coordonare mână-ochi, cum ar fi ținerea unui creion sau nasturii unei cămașă.

Tulburări de învățare în limbaj (afazie/disfazie)

Dificultățile de învățare a limbajului și a comunicării implică capacitatea de a înțelege sau de a produce limbajul vorbit. Limbajul este, de asemenea, considerat o activitate de ieșire, deoarece necesită organizarea gândurilor în creier și apelarea la cuvintele potrivite pentru a explica sau a comunica verbal ceva.

Semnele unei tulburări de învățare bazate pe limbaj implică probleme cu abilitățile limbajului verbal, cum ar fi capacitatea de a repeta o poveste, fluența vorbirii și capacitatea de a înțelege sensul cuvintelor, direcțiilor și altele asemenea.

Probleme de procesare auditivă și vizuală: importanța urechilor și a ochilor

Ochii și urechile sunt mijloacele principale de a furniza informații către creier, un proces numit uneori „input”. Dacă ochii sau urechile nu funcționează corect, învățarea poate avea de suferit.

Tulburare de procesare auditivă – Profesioniștii se pot referi la capacitatea de a auzi bine la „abilități de procesare auditivă” sau „limbaj receptiv”. Abilitatea de a auzi corect lucrurile afectează foarte mult capacitatea de a citi, scrie și ortografie. Incapacitatea de a distinge diferențele subtile de sunet face dificilă sunetul cuvintelor și înțelegerea conceptelor de bază ale citirii și scrierii.

Tulburări de procesare vizuală – Problemele de percepție vizuală includ lipsa diferențelor subtile de forme, inversarea literelor sau numerelor, sărirea cuvintelor, sărirea rândurilor, perceperea greșită a adâncimii sau distanței sau a avea probleme cu coordonarea ochi-mână. Profesioniștii se pot referi la munca ochilor drept „prelucrare vizuală”. Percepția vizuală poate afecta abilitățile motorii, înțelegerea cititului și matematica.

Alte tulburări care îngreunează învățarea

Dificultatea la școală nu provine întotdeauna dintr-o dificultăți de învățare. Anxietatea, depresia, evenimentele stresante, traumele emoționale și alte condiții care afectează concentrarea fac învățarea mai mult o provocare. În plus, ADHD și autismul apar uneori sau sunt confundate cu dificultăți de învățare.

ADHD – Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD), deși nu este considerată un handicap de învățare, poate perturba cu siguranță învățarea. Copiii cu ADHD au adesea probleme să stea nemișcați, să rămână concentrați, să urmeze instrucțiunile, să rămână organizați și să își îndeplinească temele.

Autism – Dificultatea de a stăpâni anumite abilități academice poate proveni din tulburări de dezvoltare pervazive, cum ar fi autismul și sindromul Asperger. Copiii cu tulburări din spectrul autismului pot avea dificultăți de comunicare, de citire a limbajului corpului, de învățare a abilităților de bază, de a-și face prieteni și de a face contact vizual.

Speranță pentru dificultăți de învățare: creierul se poate schimba

Știința a făcut pași mari în înțelegerea funcționării interioare a creierului și o descoperire importantă care aduce o nouă speranță pentru dizabilitățile și tulburările de învățare se numește neuroplasticitate. Neuroplasticitatea se referă la capacitatea naturală, pe tot parcursul vieții, a creierului de a se schimba.

De-a lungul vieții, creierul este capabil să formeze noi conexiuni și să genereze noi celule cerebrale ca răspuns la experiență și învățare. Aceste cunoștințe au condus la noi tratamente inovatoare pentru dizabilitățile de învățare care profită de capacitatea creierului de a se schimba. Programele inovatoare, cum ar fi programul Arrowsmith, folosesc exerciții strategice ale creierului pentru a identifica și întări zonele cognitive slabe. De exemplu, pentru copiii care au dificultăți în a distinge diferite sunete dintr-un cuvânt, există noi programe de învățare bazate pe computer care încetinesc sunetele, astfel încât copiii să le poată înțelege și să-și mărească treptat viteza de înțelegere.

Aceste descoperiri despre neuroplasticitate oferă speranță tuturor studenților cu tulburări de învățare, iar cercetările ulterioare pot duce la noi tratamente suplimentare care vizează cauzele reale ale dificultăților de învățare, mai degrabă decât să ofere pur și simplu strategii de adaptare pentru a compensa slăbiciunile.

Cum ajută înțelegerea creierului o tulburare de învățare?

Folosind o analogie telefonică, cablarea defectuoasă a creierului perturbă liniile normale de comunicare și îngreunează procesarea informațiilor cu ușurință. Dacă serviciul a fost întrerupt într-o anumită zonă a orașului, compania de telefonie ar putea rezolva problema prin re-cablarea conexiunilor. În mod similar, în condițiile potrivite de învățare, creierul are capacitatea de a se reorganiza prin formarea de noi conexiuni neuronale. Aceste noi conexiuni facilitează abilități precum citirea și scrierea care erau dificile folosind vechile conexiuni.

Diagnostic și testare pentru dificultăți și tulburări de învățare

Deoarece diagnosticarea unei dificultăți de învățare nu este întotdeauna ușoară, nu presupuneți că știți care este problema copilului dumneavoastră, chiar dacă simptomele par clare. Este important ca copilul dumneavoastră să fie testat și evaluat de un profesionist calificat. Acestea fiind spuse, ar trebui să ai încredere în instinctele tale. Dacă crezi că ceva nu este în regulă, ascultă-ți instinctul. Dacă simțiți că un profesor sau un medic vă minimizează preocupările, cereți o a doua opinie. Nu lăsa pe nimeni să-ți spună să „aștepți și să vezi” sau „nu-ți face griji pentru asta” dacă vezi că copilul tău se chinuie. Indiferent dacă problemele copilului dumneavoastră se datorează sau nu unui handicap de învățare, este necesară intervenția. Nu puteți greși dacă cercetați problema și luați măsuri.

Rețineți că găsirea pe cineva care vă poate ajuta poate necesita timp și efort. Chiar și experții amestecă uneori dizabilitățile de învățare cu ADHD și alte probleme de comportament. Poate fi necesar să te uiți puțin în jur sau să încerci mai mult de un profesionist. Între timp, încercați să aveți răbdare și amintiți-vă că nu veți primi întotdeauna răspunsuri clare. Încercați să nu vă lăsați prea implicați în încercarea de a determina eticheta pentru tulburarea copilului dumneavoastră. Lasă asta pe seama profesioniștilor. Concentrează-te în schimb pe pașii pe care îi poți lua pentru a-ți sprijini copilul și a-i aborda simptomele în moduri practice.

Procesul de diagnostic și testare pentru dificultăți de învățare

Diagnosticarea unei dificultăți de învățare este un proces. Aceasta implică testare, anamneză și observare de către un specialist instruit. Găsirea unei recomandări de renume este importantă. Începeți cu școala copilului dvs. și, dacă nu vă poate ajuta, întrebați medicul sau prietenii și familia care s-au confruntat cu succes cu dificultăți de învățare.

Tipurile de specialiști care pot testa și diagnostica dificultăți de învățare includ:

  • Psihologi clinicieni
  • Psihologi școlari
  • Psihiatri de copii
  • Psiholog educațional
  • Psiholog de dezvoltare
  • Neuropsiholog
  • Psihometru
  • Terapeut ocupațional (testează tulburările senzoriale care pot duce la probleme de învățare)
  • Terapeutul de vorbire și limbaj


Uneori, mai mulți profesioniști coordonează serviciile ca o echipă pentru a obține un diagnostic precis. Ei pot cere, de asemenea, contribuții de la profesorii copilului dumneavoastră.

Integrare, secvențiere și abstractizare: termeni tehnici pentru modul în care funcționează creierul

Un specialist profesional în tulburări de învățare s-ar putea referi la importanța „integrării” în învățare. Integrarea se referă la înțelegerea informațiilor care au fost livrate creierului și include trei pași:

  • Secvențierea, ceea ce înseamnă punerea informațiilor în ordinea corectă.
  • Abstracția, care înseamnă a da sens informațiilor.
  • Organizare, care se referă la capacitatea creierului de a folosi informațiile pentru a forma gânduri complete.

Fiecare dintre cei trei pași este important și copilul dumneavoastră poate avea o slăbiciune într-un domeniu sau altul care cauzează dificultăți de învățare. De exemplu, la matematică, secvențierea (abilitatea de a pune lucrurile în ordine) este importantă pentru a învăța să numere sau să faci înmulțire (precum și să înveți alfabetul sau lunile anului). În mod similar, abstracția și organizarea sunt părți importante ale numeroaselor abilități și abilități educaționale. Dacă o anumită activitate a creierului nu se desfășoară corect, aceasta va crea un obstacol în calea învățării.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X