Friday, July 19, 2024
No menu items!

Durerea

Durerea este experiența de a face față pierderii. Cei mai mulți dintre noi considerăm că durerea are loc în perioada dureroasă care urmează morții unei persoane dragi. Dar durerea poate însoți orice eveniment care ne perturbă sau ne provoacă sentimentul de normalitate sau pe noi înșine. Aceasta include pierderea conexiunilor care ne definesc.

S-ar putea să vă întristeze pierderea:

  • Un prieten, membru al familiei, partener sau animal de companie.
  • O căsătorie, o prietenie sau o altă formă de rudenie.
  • Casa, cartierul sau comunitatea dvs.
  • Jobul sau cariera ta.
  • Stabilitate Financiară.
  • Un vis sau un scop.
  • Sanatate buna.
  • Tinerețea ta.
  • Fertilitate.


De asemenea, s-ar putea să vă întristați propria pierdere de vieți în timp ce vă pregătiți pentru moarte. De exemplu, persoanele diagnosticate cu boli terminale se întristează adesea că nu mai au timp să experimenteze sau să realizeze lucruri pe care le-ar fi dorit.

Etapele durerii

Elizabeth Kubler-Ross descrie cele cinci etape ale durerii în cartea sa Despre moarte și moarte. Deși a fost publicat în 1969, este încă cea mai cunoscută resursă pentru înțelegerea procesului de doliu. Pentru cartea sa, Kubler-Ross a intervievat peste 200 de persoane cu boli terminale. Prin aceste conversații, ea a identificat cinci etape comune pe care le trăiesc oamenii în timp ce se confruntă cu realitățile morții iminente.

Deși munca lui Kubler-Ross se concentrează pe răspunsurile la durere ale persoanelor care mor, mulți folosesc aceste etape pentru a înțelege durerea în mai multe tipuri de pierderi.

Etapele includ:

Negare. Este posibil să aveți dificultăți în a accepta că o pierdere este reală.
Furie. Puteți direcționa furia către mai multe surse, inclusiv către oameni care nu au putut salva pe cineva drag, pe Dumnezeu, pe tine însuți – sau chiar pe nimeni în special.
negociere. Vă puteți imagina că ajungeți la un acord, astfel încât să nu aveți de-a face cu o pierdere. De asemenea, s-ar putea să regretați acțiunile din trecut despre care vă imaginați că v-ar fi scutit de pierderi.
Depresie. Puteți experimenta emoțiile complexe asociate cu depresia, inclusiv detașarea emoțională.
Acceptare. În cele din urmă, majoritatea oamenilor îmbrățișează realitatea pierderii, chiar dacă durerea este încă acolo.
Mulți oameni reduc aceste etape la pași liniari pe care toată lumea trebuie să-i experimenteze pentru a se întrista. Dar etapele nu sunt (și nu au fost niciodată intenționate să fie) reguli. Nu toți cei care îndurerează trăiesc aceste etape și nu trebuie să se întâmple într-o anumită ordine.

Care sunt unele tipuri de durere?

Există mai multe moduri de a experimenta durerea. Diferite tipuri de durere descriu cât de variată și complexă poate fi durerea.

Durere anticipată
Durerea anticipativă implică întristarea înainte de pierderea efectivă. De exemplu, puteți începe să vă îndurerați când aflați că dumneavoastră sau o persoană iubită aveți o boală terminală. Procesarea durerii în prealabil vă poate pregăti să faceți față pierderii atunci când va veni momentul. Totuși, este important să nu permiteți durerii să vă distragă atenția de la a vă bucura de timpul prețios pe care îl aveți.

Durere prescurtată
Uneori, poți trece rapid prin procesul de doliu. Acesta este cazul durerii prescurtate. Durerea prescurtată poate urma durerii anticipative. Puteți întrista rapid o pierdere, deoarece ați făcut deja multă muncă emoțională în timp ce anticipați acea pierdere. A fi îndurerat pentru o perioadă scurtă de timp nu înseamnă că nu ți-a păsat niciodată cu adevărat de ceea ce ai pierdut. Când vine vorba de durere, suntem cu toții pe linii temporale diferite.

Durere întârziată
În loc să trăiești emoțiile care însoțesc durerea imediat după o pierdere, le simți după câteva zile, săptămâni sau chiar luni. În unele cazuri, șocul pierderii întrerupe capacitatea corpului tău de a lucra cu aceste emoții. Sau s-ar putea să fii atât de ocupat să gestionezi chestiunile practice care însoțesc pierderea (cum ar fi înmormântările și testamentele) încât corpul tău nu se poate întrista până nu te-ai ocupat de aceste responsabilități.

Durere inhibată
Durerea inhibată implică reprimarea emoțiilor. Cei mai mulți dintre noi nu au fost învățați cum să procesăm – sau chiar cum să recunoaștem – emoțiile confuze care pot apărea atunci când suntem în doliu. Drept urmare, mulți oameni care își reprimă emoțiile nu își dau seama că o fac. Din păcate, atunci când nu vă permiteți să faceți o pauză și să simțiți aceste emoții, durerea apare adesea ca simptome fizice, cum ar fi stomac deranjat, insomnie, anxietate sau chiar atacuri de panică.

Durerea cumulativă
Cu durerea cumulativă, treci prin mai multe pierderi simultan. De exemplu, nu te simți îndurerat doar de pierderea unui copil. Sunteți îndurerat de sfârșitul unei căsnicii care a urmat acelei pierderi. Durerea de pierderi multiple simultan face procesul dificil și complex în moduri neașteptate.

Durerea colectivă
Cei mai mulți dintre noi considerăm durerea ca fiind personală, dar și colectivele (grupurile) se întristează. Evenimentele majore precum războaiele, dezastrele naturale, împușcăturile în școli și pandemiile creează pierderi de anvergură. Ei schimbă ceea ce contează ca viață „normală”. Ca grup, ne întristăm experiențele comune pe care le-am pierdut în timp ce ne străduim să ne imaginăm un viitor schimbat.

Care sunt simptomele durerii?

Durerea poate afecta fiecare aspect al ființei tale – mintea, corpul și spiritul.

Simptome emoționale
Oamenii care sunt în doliu descriu adesea emoțiile ca „vin în valuri”. S-ar putea să simți că emoțiile te cuprind fără avertisment. Într-un minut, viața s-ar putea simți ca și cum ar fi revenit la normal, iar în următorul s-ar putea să te trezești în lacrimi. Durerea îi face pe oameni să experimenteze întregul spectru de emoții – de la tristețe la furie la bucurie. S-ar putea să te simți uneori detașat de emoțiile tale și să operezi ca și cum ai fi pe pilot automat.

Este posibil să experimentați și emoții confuze și conflictuale, cum ar fi:

  • Tristețe că o persoană iubită a plecat, dar ușurare că este în pace.
  • Dorință după un soț după un divorț, dar și entuziasm că mai ai o șansă de dragoste.
  • Vinovăție pentru că te simți recunoscător că nu mai trebuie să oferi îngrijiri extenuante non-stop unei rude aflate pe moarte.
  • Sentimente concurente de apatie, furie, tristete si regret in timp ce suferi pierderea unui prieten sau membru al familiei cu care ai avut o relatie tensionata sau ostila.

Nu există emoții corecte sau greșite când vine vorba de durere. Este esențial să recunoașteți și să simțiți că se vindecă.

Simptome fizice
Pierderea este un factor de stres extrem care poate avea un impact fizic major asupra corpului tău. Durerea vă poate suprasolicita sistemul nervos. Poate cauza un sistem imunitar slăbit care vă face mai ușor să vă îmbolnăviți.

Simptomele includ:

  • Oboseală.
  • Dureri de cap.
  • Greaţă.
  • Nelinişte.
  • Stomac deranjat.
  • Palpitații cardiace.
  • Muschi slabi sau dureri articulare.
  • Strângere în piept sau gât.
  • Având apetit redus sau crescut.
  • Probleme de somn (insomnie) sau somn prea mult.
  • Modificări comportamentale


Durerea poate face dificilă concentrarea sau îndeplinirea sarcinilor. Simptomele includ:

  • Confuzie.
  • Probleme de gândire sau de a lua decizii.
  • Simți că ai pierdut simțul speranței sau al direcției.
  • Dificultate de a te concentra pe altceva decât pe pierderea ta.
  • Dificultate de a-ți aminti sau de a-ți urmări responsabilitățile.

Complicațiile durerii

În timp real, toată durerea este complexă. În anumite circumstanțe; cu toate acestea, durerea poate evolua în ceva și mai complex – durere complicată sau prelungită. Durerea complicată sau prelungită implică adesea circumstanțe deosebit de provocatoare sau simptome extreme care interferează cu viața de zi cu zi pe o perioadă lungă de timp.

Durerea complicată poate proveni din oricare dintre tipurile de durere. Poate fi și mai dificil de lucruri precum:

Durere absentă. Când nu arăți semne exterioare de durere. Uneori, este posibil să nu prezentați semne de durere pentru că sunteți înghețat în negare. Alteori, o persoană care poate să nu pară îndurerată lucrează în privat cu emoții complexe pe care alții nu le pot vedea.
Pierdere ambiguă. Când există o lipsă de închidere în jurul unei pierderi. De exemplu, poate fi deosebit de dificil să treci prin durere atunci când o persoană dragă este presupusă moartă, dar trupul său nu este găsit. Pierderea ambiguă include, de asemenea, îndurerarea unei persoane dragi care este încă în viață, dar care se simte inaccesibil (ca și cu cineva încarcerat sau deportat). S-ar putea să te întristezi de schimbările care creează distanță psihologică față de persoana iubită, cum ar fi demența sau boala Alzheimer.
Durere lipsită de drepturi. Când societatea nu consideră o pierdere demnă de suferință. Doliu poate fi deosebit de izolant atunci când alții semnalează că durerea ta nu este valabilă. Exemplele includ moartea unui animal de companie sau pierderea unui partener de același sex. Durerea lipsită de drepturi implică, de asemenea, decese pe care societatea le consideră tabu, cum ar fi decesele prin sinucidere sau supradozaj de droguri.
Durere traumatică. Când procesezi o pierdere și o traumă în același timp. Durerea traumatică implică pierderi care au loc în circumstanțe oribile, imprevizibile. Dezastrele naturale, accidentele și decesele violente pot duce la traume sau chiar la tulburarea de stres post-traumatic (PTSD) pe care va trebui să le procesați și să căutați tratament pentru care, alături de durere.


Durerea poate fi considerată complicată sau prelungită atunci când chiar și la un an după pierdere:

  • Simți că o parte din tine s-a pierdut sau a murit.
  • Nu crede că moartea sau pierderea a avut loc.
  • Evitați mementourile cu privire la deces sau pierdere.
  • Experimentați dureri emoționale intense legate de pierderea care interferează cu viața de zi cu zi.
  • Simte-te amorțit emoțional, singur sau ca și cum viața ta nu ar avea sens sau scop.
  • Îți este greu să trăiești viața, să faci planuri cu prietenii, să participi la activități care îți plac sau să iei decizii pentru viitor.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X