Sunday, May 19, 2024
No menu items!

Stresul

Stresul este modul în care reacționăm atunci când ne simțim sub presiune sau amenințați. De obicei, se întâmplă atunci când ne aflăm într-o situație pe care nu simțim că o putem gestiona sau controla.

Când trăim stres, poate fi ca:

  • Un individ, de exemplu atunci când ai o mulțime de responsabilități pe care te chinui să le gestionezi
  • Face parte dintr-un grup, de exemplu dacă familia ta trece printr-o perioadă dificilă, cum ar fi decesul sau probleme financiare
  • O parte a comunității dvs., de exemplu dacă aparțineți unui grup religios care se confruntă cu discriminare
  • Un membru al societății, de exemplu în timpul dezastrelor naturale sau evenimentelor precum pandemia de coronavirus


Dacă simțiți stresul ca parte a unui grup mai mare, s-ar putea să îl experimentați cu toții diferit. Acest lucru se poate întâmpla chiar dacă cauza stresului tău este aceeași.

Când este stresul o problemă?

Uneori, o cantitate mică de stres ne poate ajuta să îndeplinim sarcinile și să ne simțim mai plini de energie. Dar stresul poate deveni o problemă atunci când durează mult timp sau este foarte intens. În unele cazuri, stresul ne poate afecta sănătatea fizică și psihică.

Ați putea auzi că profesioniștii din domeniul sănătății se referă la unele tipuri de stres drept „acut” sau „cronic”:

Stresul acut apare în decurs de câteva minute până la câteva ore de la un eveniment. Durează o perioadă scurtă de timp, de obicei mai puțin de câteva săptămâni, și este foarte intens. Se poate întâmpla după un eveniment supărător sau neașteptat. De exemplu, aceasta ar putea fi o doliu brusc, un atac sau un dezastru natural.
Stresul cronic durează o perioadă lungă de timp sau continuă să revină. S-ar putea să vă confruntați cu acest lucru dacă sunteți sub o presiune mare de multe ori. De asemenea, s-ar putea să simțiți stres cronic dacă viața de zi cu zi este dificilă, de exemplu dacă sunteți îngrijitor sau dacă trăiți în sărăcie.

Este stresul o problemă de sănătate mintală?

În mod normal, stresul nu este considerat o problemă de sănătate mintală. Dar este legat de sănătatea noastră mintală în mai multe moduri:

  • Stresul poate cauza probleme de sănătate mintală. Și poate agrava problemele existente. De exemplu, dacă vă confruntați cu mult stres, acest lucru vă poate determina să dezvoltați o problemă de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea sau depresia. Sau o perioadă traumatică de stres poate duce la tulburare de stres posttraumatic (PTSD).
  • Problemele de sănătate mintală pot provoca stres. S-ar putea să descoperi că a face față simptomelor de zi cu zi ale problemei tale de sănătate mintală este stresant. De asemenea, s-ar putea să vă simțiți stresați în legătură cu gestionarea medicamentelor, a programărilor medicale sau a altor tratamente.
  • Ați putea folosi droguri recreative sau alcool pentru a face față stresului. Acest lucru vă poate afecta, de asemenea, sănătatea mintală și poate provoca stres suplimentar.

Dacă ești stresat, s-ar putea să simți:

  • Iritabil, furios, nerăbdător sau terminat
  • Supraîmpovărat sau copleșit
  • Anxios, nervos sau speriat
  • Ca și cum gândurile tale se țin în viteză și nu te poți opri
  • Incapabil să te distrezi
  • Deprimat
  • Neinteresat de viață
  • De parcă ți-ai pierdut simțul umorului
  • Un sentiment de groază
  • Îngrijorat sau tensionat
  • Neglijată sau singură
  • Problemele de sănătate mintală existente se agravează
  • Unii oameni care trec prin stres sever pot experimenta sentimente de sinucidere. Acest lucru poate fi foarte supărător.

Dacă simți că nu poți să te menții în siguranță, este o urgență de sănătate mintală.

Semne fizice de stres

Hormonii pe care corpul nostru îi produce pentru a răspunde situațiilor stresante pot avea multe efecte fizice. Aceste efecte pot include:

  • Respiratie dificila
  • Atacuri de panica
  • Vedere încețoșată sau dureri de ochi
  • Probleme de somn
  • Oboseală
  • Dureri musculare și dureri de cap
  • Dureri în piept și hipertensiune arterială
  • Indigestie sau arsuri la stomac
  • Constipație sau diaree
  • Senzație de rău, amețeală sau leșin
  • Creștere bruscă în greutate sau scădere în greutate
  • Dezvoltarea de erupții cutanate sau mâncărimi ale pielii
  • Transpiraţie
  • Modificări ale perioadei sau ciclului menstrual
  • Problemele de sănătate fizică existente se agravează
  • Dacă trăim un nivel ridicat de stres, aceste efecte fizice se pot agrava. Acest lucru se poate întâmpla și dacă trăim stres pentru o perioadă lungă de timp.

În unele cazuri, stresul poate cauza probleme de sănătate fizică mai grave sau pe termen lung. Acestea pot include:

  • Cardiomiopatie Takotsubo (sindromul „inimii rupte”). Acest lucru se poate simți similar cu un atac de cord. British Heart Foundation are informații despre cardiomiopatia takotsubo.
  • Amenoree secundară. Acesta este momentul în care nu ai menstruație timp de trei luni sau mai mult. NHS are informații despre perioadele întrerupte sau pierdute.
  • Am început să mă trezesc dimineața în panică, simțindu-mă greață, cu inima bătând în viteză. Acel sentiment va rămâne atâta timp cât eram treaz. 99% din timp, am simțit că ceva foarte rău era pe cale să se întâmple.

Dacă te simți stresat, s-ar putea să te facă:

  • Îți este greu să iei decizii
  • Incapabil să se concentreze
  • Incapabil să-ți amintești lucruri sau să-ți faci memoria mai lentă decât de obicei
  • Vă faceți griji în mod constant sau aveți sentimente de groază
  • Trage la oameni
  • Musca-ti unghiile
  • Culege sau mâncărime pielea
  • Scrâșnește din dinți sau strânge maxilarul
  • Întâmpinați probleme sexuale, cum ar fi pierderea interesului pentru sex sau imposibilitatea de a vă bucura de sex
  • Mănâncă prea mult sau prea puțin
  • Fumați, consumați droguri recreative sau beți alcool mai mult decât ați face de obicei
  • Neliniștit, de parcă nu poți sta nemișcat
  • Plange sau simte lacrimile
  • Cheltuiește sau cumpără prea mult
  • Nu faceți exerciții atât de mult cum ați face de obicei, sau faceți exerciții prea mult
  • Retrage-te de oamenii din jurul tău

Ce fel de situații pot provoca stres?


Multe lucruri pot provoca stres în diferite domenii ale vieții noastre. Acestea pot include:

Personal

  • Boală sau rănire
  • Sarcina și a deveni părinte
  • Infertilitate și probleme cu copiii
  • Doliu
  • Experimentând abuz
  • Întâmpinarea infracțiunii și a sistemului de justiție, cum ar fi a fi arestat, a merge în instanță sau a fi martor
  • Organizarea unui eveniment complicat, ca o vacanță
  • Sarcini de zi cu zi, cum ar fi treburile casnice sau transportul

Prietenii si familia
Căsătorirea sau parteneriatul civil
Treci printr-o despărțire sau divorț
Relații dificile cu părinții, frații, prietenii sau copiii
Fiind îngrijitor

Angajare și studii

Pierderea locului de muncă
Șomajul de lungă durată
Retragere
Examene și termene limită
Situații dificile sau colegi la locul de muncă
Începerea unui nou loc de muncă

Locuințe
Probleme de locuit, cum ar fi condițiile precare de viață, lipsa de securitate sau lipsa de adăpost
Mutare de casă
Probleme cu vecinii


Bani
Griji legate de bani sau beneficii
Trăind în sărăcie
Gestionarea datoriei


Factori sociali
Având acces redus la servicii precum îngrijire medicală, spații verzi sau transport
Trăiește printr-un eveniment stresant la nivel comunitar, național sau global, cum ar fi pandemia de coronavirus
Întâmpinarea de stigmatizare sau discriminare, inclusiv rasism, homofobie, bifobie sau transfobie

Tratament pentru stres

Nu există tratamente specifice pentru stres. Dar există tratamente pentru unele dintre semnele și simptomele stresului. Acestea ar putea ajuta dacă vă este dificil să gestionați singur stresul.

Vorbeste cu medicul de familie daca:

  • Te confrunți cu mult stres.
  • Te-ai simțit stresat de mult timp.
  • Sentimentele tale de stres îți afectează sănătatea fizică sau mentală.
  • Dacă stresul vă provoacă probleme de sănătate fizică, medicul dumneavoastră poate efectua câteva teste pentru a vedea cum vă pot ajuta la gestionarea simptomelor.

Ei vă pot sugera câteva opțiuni pentru a vă ajuta să vă gestionați stresul, cum ar fi sfaturi de bunăstare și relaxare. S-ar putea să vă îndrume către prescripție socială, dacă este disponibilă în zona dvs.

Prescripția socială este o formă de tratament la nivel comunitar care vă ajută să faceți față problemelor sociale care vă afectează sănătatea. De exemplu, aceasta ar putea include sprijin pentru singurătate, probleme de bani sau activitate fizică. De asemenea, vă poate ajuta să găsiți activități care vă îmbunătățesc bunăstarea, cum ar fi cursuri de artă și grădinărit sau oportunități de voluntariat.

Medicament

Nu există medicamente specifice pentru stres. Dar există medicamente care pot ajuta la reducerea sau gestionarea unora dintre semnele și simptomele stresului.

De exemplu, medicul dumneavoastră s-ar putea oferi să vă prescrie:

  • Somnifere sau tranchilizante minore, dacă aveți probleme cu somnul
  • Antidepresive, dacă vă confruntați cu depresie sau anxietate alături de stres
  • Medicamente pentru tratarea oricăror simptome fizice de stres, cum ar fi sindromul colonului iritabil (IBS) sau hipertensiune arterială

Terapie

Discuția cu un profesionist calificat vă poate ajuta să găsiți modalități de a face față stresului. Și te poate ajuta să devii mai conștient de propriile gânduri și sentimente.

De asemenea, s-ar putea să găsești de ajutor terapiile vorbite dacă stresul tău a cauzat alte probleme de sănătate mintală.

Există o mulțime de terapii vorbite diferite. Unii dintre ei te pot ajuta. Dar nu toate vor fi potrivite pentru situația dvs. \

Terapii complementare și alternative

Puteți găsi anumite terapii complementare și alternative utile în tratarea semnelor și simptomelor de stres. Aceasta poate include:

  • acupunctura
  • Aromaterapie
  • Câteva remedii pe bază de plante și medicamente pe bază de canabis
  • Hipnoterapia
  • Masaj
  • Tai Chi
  • Yoga și meditație
RELATED ARTICLES
- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X