Friday, February 23, 2024
No menu items!
HomePsiholog / PsihoterapeutSomnulTulburarea somnului de lucru în schimburi

Tulburarea somnului de lucru în schimburi

Munca cu schimburi solicită angajaților să lucreze într-o tură care se încadrează parțial sau total în afara orelor 7 a.m. până la 6 p.m. programa. Unii oameni pot lucra în ture de dimineață devreme sau noaptea târziu, în timp ce alții pot lucra în ture rotative, în care blocurile de ture orare se schimbă continuu cu alți lucrători.

Când un program de lucru împiedică pe cineva să doarmă în timpul nopții sau să doarmă suficient, poate duce la oboseală și la modificări ale ciclului natural somn-veghe al corpului. În timp ce unii oameni se pot adapta la programe de lucru neregulate, alții pot prezenta tulburări de somn sau chiar pot dezvolta o afecțiune numită tulburare de somn în schimburi.

Aflați modul în care munca în schimburi afectează sănătatea somnului și pașii pe care lucrătorii în schimburi îi pot lua pentru a-și îmbunătăți somnul.

Ce este tulburarea de somn în schimburi?

Tulburarea de somn în schimburi, cunoscută și sub denumirea de tulburare de muncă în schimburi, este o nepotrivire între ritmurile circadiene ale corpului și programul de lucru al unei persoane, care provoacă pierderea somnului. Tulburarea de somn în schimburi este un tip de tulburare de somn de ritm circadian care afectează cel puțin o treime dintre lucrătorii în schimburi.

Există o varietate de programe de lucru, dar unele ture necesită ca oamenii să se trezească și să doarmă în momente care intră în conflict cu indicii naturale din mediu care încurajează somnul și starea de veghe. Tulburarea somnului la locul de muncă în schimburi este frecventă în rândul lucrătorilor în schimburi rotative, de noapte și de dimineață devreme.

În mod obișnuit, persoanele cu tulburare de somn la locul de muncă în schimburi au insomnie continuă sau somnolență excesivă, deoarece orele lor de lucru îi împiedică să doarmă în timpul convențional pentru somn.

Cum îți afectează munca în schimburi ritmul circadian

Lucrul în ture poate perturba ciclul somn-veghe, unul dintre ritmurile circadiene ale corpului. Ritmurile circadiene sunt tipare biologice interne de 24 de ore care reglează multe procese din organism, inclusiv somnul. Nivelul de vigilență și somnolență al unei persoane pe o perioadă de 24 de ore este determinat de ciclul somn-veghe și puternic influențat de expunerea la lumină.

Lucrătorii în ture de noapte sunt treji și expuși la lumină noaptea și dorm adesea în timpul zilei. Cu toate acestea, acest lucru este împotriva ciclului natural somn-veghe al corpului. Deoarece corpul dorește să fie alert când afară este lumină, lucrătorii de noapte pot experimenta somn scurt sau perturbat în timpul zilei. În plus, ei pot fi obosiți noaptea la locul de muncă, deoarece forța de a rămâne alertă este redusă.

Pe măsură ce lucrătorii în ture mențin un program de ore de ture neobișnuite, în cele din urmă pot apărea datorii de somn. Pe măsură ce datoria de somn a unei persoane crește, funcționarea creierului și a corpului se poate deteriora. Pe măsură ce lucrătorii continuă să lucreze în schimburi continue sau ore lungi, aceștia pot dezvolta performanțe de lucru slabe și chiar pot fi expuși unui risc mai mare de accidente.

Simptomele tulburării de somn la locul de muncă în schimburi

Principalele simptome ale tulburării de somn la locul de muncă în schimburi sunt somnolența excesivă când sunteți treaz și dificultățile de a adormi. Alte simptome comune ale tulburării de somn la locul de muncă în schimburi includ:

 Somn fragmentat sau scurtat
 Oboseală și epuizare
 Luare a deciziilor și performanță slabă
 Dureri de cap
 Dureri și dureri de corp
 Schimbări de dispoziție
 Vigilență redusă
 Având dorința de a dormi la serviciu
 Evitarea socială la locul de muncă

Cât de severe sunt simptomele unei persoane poate depinde de cât de des și cât de dramatic se schimbă schimbul, numărul de ture consecutive pe care le lucrează și câte nopți sau ture de dimineață devreme lucrează. Interesant, lucrul în ture devreme care încep între 4 a.m. și 7 a.m. poate provoca, de asemenea, simptome de tulburare a muncii în schimburi.

Riscuri ale tulburării de somn la locul de muncă în schimburi

Performanța și funcționarea afectate asociate cu tulburarea de somn la locul de muncă în schimburi ridică probleme serioase de sănătate, sociale și de siguranță pentru lucrători.

 Probleme de sănătate: munca în schimburi este asociată cu un risc crescut de boli de inimă, creștere în greutate, cancer și probleme în timpul sarcinii. Studiile au legat, de asemenea, munca în schimburi de depresie, anxietate și probleme de memorie.
 Dependența de droguri: Persoanele care lucrează în programul de schimb și au probleme de somn pot consuma sau deveni dependenți de droguri și alcool în efortul de a ajuta la îmbunătățirea tulburărilor de somn.
 Accidente de vehicule: munca în schimburi poate duce la somnolență de condus și poate crește riscul de a avea un accident de mașină în timpul conducerii către și de la locul de muncă.
 Accidente la locul de muncă: somnolența care însoțește tulburarea de somn la locul de muncă reduce starea de alertă și funcționarea și poate provoca o creștere a greșelilor și accidentelor la locul de muncă.
 Probleme sociale: Persoanele cu tulburare de muncă în schimburi raportează deficiențe sociale, cum ar fi izolarea socială și iritația.

Cum este diagnosticată tulburarea de somn în schimburi?

Tulburarea de somn la locul de muncă în schimburi este diagnosticată de un medic folosind un set specific de teste și chestionare, inclusiv istoricul somnului, jurnalul de somn și un test numit actigrafie.

În timpul unui istoric de somn pentru tulburarea de lucru în schimburi, un furnizor de servicii medicale colectează informații despre istoricul unei persoane de muncă în schimburi, simptomele acesteia și obiceiurile de somn.

În plus, furnizorii de servicii medicale le cer de obicei oamenilor să completeze mai multe chestionare și un jurnal de somn. Un jurnal de somn oferă informații despre tiparele de somn și de trezire ale unei persoane pe o perioadă stabilită, de obicei câteva săptămâni.

Pentru persoanele care au dificultăți în ținerea unui jurnal de somn, furnizorii lor de asistență medicală pot recomanda actigrafie. Actigraphy folosește un dispozitiv purtat la încheietura mâinii, similar unui ceas, pentru a măsura ciclurile somn-veghe ale unei persoane.

Informațiile din istoricul somnului, jurnalul de somn și actigrafie sunt utilizate pentru a determina dacă o persoană îndeplinește criteriile pentru tulburarea de somn la locul de muncă în schimburi, inclusiv:

 Insomnie
 Pierderea somnului
 Somnolență excesivă în timpul zilei
 Simptome care durează trei luni sau mai mult
 Funcția de zi afectată

Ca parte a procesului de diagnosticare, furnizorii de servicii medicale exclud, de asemenea, orice alte afecțiuni care ar putea cauza aceste simptome.

Studiile de somn sunt rareori folosite pentru a diagnostica tulburarea de somn la locul de muncă în schimburi. Studiile complete ale somnului sunt de obicei rezervate atunci când furnizorii de servicii medicale suspectează că o persoană poate avea mai multe tulburări de somn.

Cum să tratăm tulburarea de somn în schimburi?

Tratamentul tulburării de somn la locul de muncă în schimburi necesită, de obicei, efectuarea unor modificări ale stilului de viață pentru a remedia nealinierea ritmului circadian. Singurul tratament care rezolvă în mod eficient simptomele este eliminarea completă a muncii în schimburi. Din păcate, acest lucru nu este posibil pentru mulți oameni. Cu toate acestea, există câteva opțiuni de tratament care pot ajuta la îmbunătățirea simptomelor.

 Schimbări de ture: turele pe care preferați să lucrați s-ar putea să nu fie cele mai sănătoase pentru dvs. Unii lucrători preferă să lucreze trei zile pe săptămână în ture de 12 ore, dar aceste programe sunt legate de problemele de somn. Cele mai bune ture sunt mai degrabă programele fixe decât programele rotative, dar ambele pot duce la somn scurt sau întrerupt.
 Expunerea la lumină: utilizați lumina pentru a vă regla ceasul corporal. O casetă de lumină artificială sau o altă formă de lumină strălucitoare sau albastră vă poate ajuta să vă mențineți vigilența în timpul pauzelor de lucru în tura de noapte. De asemenea, încercați să evitați expunerea la lumini puternice după schimburile de noapte. Purtați ochelari care blochează lumina înainte de a merge la culcare și folosiți perdele opace pentru a bloca lumina în timpul somnului.
 Terapia cognitiv-comportamentală pentru insomnie (CBT-I): CBT-I implică sesiuni scurte de consiliere pentru a ajuta la îmbunătățirea somnului la persoanele cu insomnie. Cercetările arată că poate fi util și pentru persoanele cu tulburări de somn în schimburi.
 Măsuri de siguranță: Pentru a preveni rănirea și accidentele, este important să evitați utilizarea mașinilor grele la locul de muncă sau la conducere dacă vă simțiți obosit sau somnolent. Discutați cu supervizorul dumneavoastră dacă vă simțiți prea obosit pentru a utiliza echipamentele de la locul de muncă în siguranță. Dacă vă simțiți somnoros după muncă, evitați să vă conduceți acasă.
 Medicamente: Unele cercetări sugerează că anumite medicamente pot ajuta cu simptomele tulburării de somn la locul de muncă în schimburi. Un furnizor de asistență medicală sau un specialist în somn poate discuta cu dumneavoastră despre opțiunile de medicamente dacă alte tratamente nu vă ajută cu simptomele.

Sfaturi de igienă a somnului pentru tulburarea de somn în schimburi

Anumite strategii de igienă a somnului pot ajuta la îmbunătățirea somnului pentru cei cu tulburări de somn în schimburi. Deși nu toate aceste strategii pot funcționa pentru toată lumea, încercarea unuia sau a unei combinații dintre aceste instrumente poate duce la un somn și o calitate mai bună a vieții.

 Program de somn: poate fi tentant să vă recuperați deficitul de somn în weekend sau în zilele nelucrătoare, dar experții recomandă menținerea unui program de somn consistent pe tot parcursul săptămânii.
 Programarea obligațiilor sociale: Uneori, evenimentele sociale și presiunile altora pot perturba somnul și vă pot lăsa fără suficientă odihnă. Prin urmare, este important să vă programați obligațiile sociale în funcție de programul de lucru, astfel încât să aveți suficient timp pentru somn.
 Mediul de somn: Deoarece programul de lucru în schimburi vă poate cere să dormiți în timpul zilei, perdelele opace și măștile pentru ochi pot ajuta la reducerea expunerii la lumină care poate perturba somnul. Un mediu de somn rece care variază între 65° și 68° Fahrenheit și zgomotul alb poate ajuta, de asemenea, la promovarea somnului.
 Napping: Dacă programul dvs. permite o oarecare flexibilitate, somnul scurt de 60 de minute sau mai puțin poate ajuta la oboseala lucrătorului. Experții sugerează să pui un pui de somn fie chiar înainte de tură, fie spre sfârșitul turei.
 Consumul de cofeină: Consumul de cofeină în doze mici de 75 până la 100 de miligrame pe parcursul unui schimb de noapte vă poate ajuta să rămâneți alert. Cu toate acestea, cel mai bine este să beți cofeină la începutul schimbului și să evitați utilizarea acesteia în a doua jumătate a unui schimb de noapte. Acest lucru se datorează faptului că poate îngreuna somnul după ce se termină tura.
Previous article
Next article
RELATED ARTICLES

Etapele somnului

Cronotipuri

Femeile și somnul

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X