Sunday, May 19, 2024
No menu items!
HomePsiholog / PsihoterapeutSomnulAdolescenții și somnul

Adolescenții și somnul

Adolescența este o perioadă de dezvoltare în care adolescenții tranzitează mental și fizic la vârsta adultă. Pentru mulți adolescenți, această tranziție este marcată și de creșterea independenței, precum și de noi roluri și obligații.

Somnul joacă un rol în dezvoltarea sănătoasă în timpul adolescenței. Din păcate, majoritatea adolescenților nu dorm suficient. Somnul insuficient la adolescenți poate cauza numeroase probleme. Fără somn suficient, riscul unui adolescent de probleme de sănătate și de comportament crește. Somnul insuficient poate contribui și la scăderea performanței la școală.

Pierderea somnului la adolescenți este un subiect atât de important încât guvernul Statelor Unite își propune să crească cât de mult dorm adolescenții în fiecare noapte. Aflați mai multe despre importanța somnului pentru adolescenți și despre motivele pentru care adolescenții ar putea să nu primească suficient.

Importanța somnului pentru adolescenți
Somnul este important pentru adolescenți pe măsură ce cresc și devin adulți. Dormirea cantității potrivite îi ajută pe adolescenți să prelucreze informațiile, să ia decizii sănătoase și le scade riscul de a avea probleme de sănătate, accidente și răni.

Somn și sănătate

Nu dormi suficient îi pune pe adolescenți la un risc crescut de a dezvolta o serie de efecte fizice, mentale și emoționale, cum ar fi:

  • Senzație de depresie, anxietate sau proastă dispoziție
  • Nu au suficientă energie pentru activitățile pe care le plac
  • Imunitate scăzută și boli mai frecvente
  • Creștere neintenționată în greutate
  • Stima de sine scazuta
  • Hiperactivitate, agresivitate sau comportament perturbator

Pierderea regulată a somnului poate crește, de asemenea, riscul unui adolescent de a avea numeroase probleme cronice de sănătate, cum ar fi boli de inimă, boli de rinichi, diabet, obezitate și depresie.

Somnul și performanța școlară
Somnul este crucial pentru funcționarea creierului și pentru menținerea minții ascuțite. Adolescenții au nevoie de un somn adecvat pentru multe dintre procesele mentale necesare pentru succesul academic, cum ar fi concentrarea, concentrarea, rezolvarea problemelor și creativitatea.

Pierderea cronică a somnului este legată de performanță școlară slabă pentru adolescenții de la gimnaziu până la liceu. Fără suficientă odihnă, elevii pot avea probleme într-o acordă atenție, a se concentra asupra sarcinilor și a reține informații noi. Adolescenții care se confruntă cu pierderea somnului sunt mai predispuși la greșeli și au mai mult timp pentru a termina sarcinile.

Somnul și conducerea adolescenților
Învățarea să conducă și obținerea permisului este o piatră de hotar pentru mulți adolescenți. Dar anii adolescenței sunt, de asemenea, perioada în care există cel mai mare risc de a conduce în timp ce sunt somnoroși. Experții cred că adolescenții sunt expuși unui risc crescut de a conduce cu somnolență, deoarece în general, le lipsește experiența de conducere și este posibil să nu realizeze pe deplin pericolul de a conduce când sunt obosiți.

Când adolescenții conduc deși sunt obosiți, cresc șansele ca ei să fie implicați într-un accident de mașină. Accidentele de mașină și de cauză principală de rănire și deces la adolescenți. Din acest motiv, experții recomandări adolescenților să ia pentru a recunoaște semnele somnolenței la volan, iar adulții ar trebui să ajute să se asigure că adolescenții lor nu conduc în timp ce sunt lipiți de somn.

Somnul și comportamentul adolescentului
Pe măsură ce adolescenții dobândesc independență și încep să-și creeze propria identitate, ei se confruntă în mod regulat cu provocări noi și complex. Pe măsură ce creierul adolescentului se dezvoltă, este normal ca adolescentul să înceapă să pună la îndoială autoritatea, să-și asume mai multe riscuri și să-și dezvolte abilități de a lua decizii.

Acest proces fi stresant pentru adolescenți, mai ales atunci când nu primește cantitatea de somn poate minții și corpului lor. Lipsa somnului poate face și mai greu pentru adolescenți să gestioneze schimbările. De asemenea, le poate îngreuna adolescenților să dezvolte relații sănătoase și să-și controleze starea de spirit și comportamentul.
Somnul insuficient poate interfera, de asemenea, cu luarea deciziilor către un adolescent, iar rata somnului crește șansele ca adolescenții să se implice în comportamentul riscant, cum ar fi consumul de alcool, fumatul și consumul de droguri.

De câte ore de somn au nevoie adolescenții?

Cantitatea de somn de care are nevoie un adolescent depinde de câțiva factori diferiți, cum ar fi vârsta, sănătatea și nivelul de activitate zilnică. În general, experții recomandă adolescenților să urmărească o cantitate adecvată de somn pentru grupa lor de vârstă.

Vârsta școlară 6-13 ani – 9-11 ore
Adolescent 14-17 ani – 8-10 ore
Tânăr adult 18-25 ani – 7-9 ore

Adolescenții dorm suficient?

Din păcate, lipsa de somn este frecventă la adolescenți și majoritatea adolescenților nu primesc cantitatea de somn recomandată pentru grupa lor de vârstă. De fapt, aproape 58% dintre elevii de gimnaziu și 73% dintre liceeni nu dorm în mod regulat în timpul săptămânii școlare.

De ce adolescenții nu dorm suficient?

În timpul adolescenței apar multe schimbări care pot afecta obiceiurile de somn ale unui adolescent. Pentru a explica de ce pierderea somnului este atât de comună la această vârstă, experții subliniază efectele pubertății, timpurile de școală timpurii, precum și impactul asupra sănătății, mediului și experiențelor de viață ale unui adolescent.

Timp de somn mai târziu
Adolescenții au tendința de a fi bufnițe de noapte și de a sta până târziu, în parte din cauza schimbărilor naturale ale ritmurilor lor circadiene. Ritmurile circadiene sunt cicluri biologice înnăscute care afectează o mare varietate de procese din organism, inclusiv atunci când hormonii sunt eliberați și dacă o persoană se simte alertă sau somnoroasă.

În preajma pubertății, ritmurile circadiene ale unui adolescent devin întârziate, ceea ce înseamnă că este normal ca adolescenții să doarmă mai mult dimineața și să nu se simtă obosiți decât mai târziu în noapte. Tendința unui adolescent de a rămâne treaz până târziu atinge de obicei vârful în jurul vârstei de 20 de ani, înainte ca ritmurile circadiene să înceapă să se schimbe încet în direcția opusă.

Adolescenții experimentează, de asemenea, schimbări legate de somnul lor, care descrie presiunea de a dormi, care crește cu cât o persoană rămâne mai mult timp trează. În preajma pubertății, adolescenții devin mai puțin sensibili la dorința lor de somn, ceea ce face mai ușor să ignore nevoia de somn a organismului.

Nu toate modificările orelor de somn ale adolescenților sunt legate de biologie. Alți factori precum programul de muncă sau școală, cerințele sociale, obligațiile casnice și temele pot afecta cantitatea de somn pe care adolescenții îl primesc în fiecare noapte. Obiceiurile de rețele sociale de noapte târziu și utilizarea smartphone-urilor pot determina, de asemenea, unii adolescenți să-și întârzie somnul.

Trezirea devreme pentru școală
Necesitatea de a te trezi devreme pentru școală este un motiv important pentru care adolescenții nu dorm suficient. Atunci când este combinat cu tendința lor de a adormi mai târziu seara, trezirea devreme poate îngreuna adolescenților să doarmă suficient.

Majoritatea școlilor gimnaziale și liceale din SUA încep înainte de 8:30 a.m., ceea ce este în contradicție cu recomandările experților de la Academia Americană de Pediatrie. Acești experți recomandă ca școlile să înceapă la 8:30 a.m. sau mai târziu pentru a-i ajuta pe elevi să doarmă de care au nevoie pentru a reuși.

Experiențe de viață și stres
Mediile de viață și de somn ale unui adolescent pot afecta, de asemenea, capacitatea acestuia de a obține un somn suficient și de înaltă calitate. Împărțirea dormitorului cu frații sau alți membri ai familiei, stresul parental și trăirea într-un mediu zgomotos sau nesigur pot juca, de asemenea, un rol în problemele de somn în timpul adolescenței.

Experimentarea inegalității rasiale și etnice este un factor de risc pentru sănătatea precară a somnului la adolescenți. Iar adolescenții din grupurile rasiale și etnice de negru și hispanic au un risc mai mare de pierdere a somnului și de somn de proastă calitate în comparație cu colegii lor.

Cercetările au identificat, de asemenea, că copiii din familii cu venituri mici se confruntă cu o durată mai scurtă a somnului, un somn de calitate inferioară și rate mai mari de tulburări de somn.

Adolescenții care sunt expuși la situații stresante la începutul vieții, cum ar fi conflictele în familie, violența domestică sau un părinte cu o afecțiune mintală, pot dezvolta, de asemenea, probleme de somn.

Condiții medicale și de sănătate mintală
Condiții precum anxietatea, depresia, durerea cronică, tulburările digestive și problemele de respirație au potențialul de a afecta somnul unui adolescent. În plus, tinerii cu autism, dizabilități intelectuale și tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) au un risc mare de a se confrunta cu probleme de somn.

Anumite tulburări de somn sunt frecvente în copilărie și adolescență. Când nu sunt tratate, tulburările de somn, cum ar fi insomnia, pot afecta somnul adolescenților, făcându-le dificil să cadă și să adoarmă noaptea. De asemenea, unele medicamente pot duce la probleme de somn.

Cum să-i ajuți pe adolescenți să aibă somnul de care au nevoie?

Există o mulțime de pași pe care adolescenții pot face pentru a se asigura că dorm suficient. Părinții și tutorii pot avea, de asemenea, un rol activ prin educarea adolescenților, încurajând obiceiuri mai bune de somn și ajutându-i pe adolescenți să stabilească un program de somn. Adulții ar trebui să-și îmbunătățească propriile obiceiuri de somn pentru a ajuta adolescenții să modeleze obiceiuri de somn sănătoase.

Păstrați o rutină consecventă: adolescenții ar trebui să încerce să meargă la culcare la aceeași oră în zilele lucrătoare și în weekend. De asemenea, ar trebui să încerce să se trezească la aceeași oră în fiecare dimineață, chiar și în zilele în care nu este necesară participarea la școală. Dormitul mai mult de 2 ore în weekend poate sugera un somn insuficient în timpul săptămânii.
Evitați băuturile cu cofeină: adolescenții ar trebui să evite consumul de cafea, băuturi energizante, sifon și alte băuturi cu cofeină, în special după-amiaza și seara. Adolescenții care beau multă cofeină au mai multe șanse de a experimenta somn scurt, mai multe treziri pe timp de noapte și somnolență a doua zi.
Obțineți ajutor pentru teme: a rămâne treaz până târziu pentru a studia sau a finaliza temele poate determina unii adolescenți să-și sacrifice somnul. Contactarea consilierilor de orientare, profesorilor și adulților cu privire la modalități de a gestiona volumul de muncă pentru acasă poate ajuta să le oferi adolescenților sprijinul necesar.
Rămâi activ: exercițiile zilnice sunt importante și sprijină un somn mai profund. Dar antrenamentul prea aproape de ora de culcare poate interfera cu adormirea. Adolescenții ar trebui să evite exercițiile intense și sporturile după școală cu două până la trei ore înainte de ora planificată de culcare.
Limitați timpul petrecut pe ecran: este recomandat să țineți telefoanele și alte dispozitive electronice departe de dormitor pentru a minimiza distracția și pentru a evita expunerea seara la lumină. Aceasta înseamnă că adolescenții nu ar trebui să scrie mesaje, să navigheze pe web, să se uite la televizor sau să folosească alte ecrane cu aproximativ o oră înainte de culcare.
Ieșiți în aer liber: expunerea la lumină joacă un rol important în somn și vigilență. Petrecerea timpului în lumina naturală a soarelui vă poate ajuta să vă treziți și să vă simțiți mai alertă. Cu toate acestea, expunerea excesivă la lumină seara este asociată cu somnul redus la adolescenți. Așa că adolescenții ar trebui să încerce să se relaxeze cu lumină slabă înainte de culcare.
Vorbește cu un adult sigur: adolescenții ar trebui să informeze un adult de încredere despre orice condiții de viață stresante sau nesigure care interferează cu capacitatea lor de a dormi suficient în fiecare noapte. O asistentă medicală, un medic, un asistent social, un consilier de orientare școlară sau un alt adult vă pot ajuta să ofere sprijin.
Pentru a susține sănătatea somnului adolescenților în general, adolescenții, părinții și îngrijitorii se pot implica, de asemenea, contactând oficialii școlii locale și pledând pentru o oră mai târziu de începere a școlii.

Adolescenții și îngrijitorii lor ar trebui să discute cu un profesionist din domeniul sănătății despre orice probleme persistente de somn. Uneori, problemele de somn se pot datora unei stări de sănătate subiacente sau unei tulburări de somn. Un medic poate evalua problemele de somn ale unui adolescent și poate recomanda opțiunea de tratament potrivită

Previous article
Next article
RELATED ARTICLES

Etapele somnului

Cronotipuri

Femeile și somnul

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X