Thursday, June 20, 2024
No menu items!
HomePsiholog / PsihoterapeutSomnulCe cauzează coșmarurile?

Ce cauzează coșmarurile?

Coșmarurile sunt vise care conțin teme supărătoare de frică, vinovăție și anxietate. Deși coșmarurile și visele urâte pot părea același lucru, numai coșmarurile îl fac pe cel care doarme să se trezească din somn. Este obișnuit să te trezești dintr-un coșmar amintindu-ți detaliile visului și să te simți în continuare stresat.

Este obișnuit să ai coșmaruri ocazionale. Aproximativ 85% dintre adulți raportează că au avut cel puțin un coșmar în ultimul an. Coșmarurile frecvente sunt mai puțin frecvente și doar 4 până la 10% dintre oameni raportează că au unul sau mai multe coșmaruri în fiecare săptămână. Coșmarurile sunt mai frecvente la femei, copii și persoanele diagnosticate cu o serie de afecțiuni de sănătate mintală.

Nu există un consens cu privire la motivul pentru care oamenii au coșmaruri. Cercetătorii sugerează că aceste vise dureroase apar pe măsură ce corpul încearcă să integreze amintirile, să regleze starea de spirit și să proceseze experiențele de veghe. Unii cercetători presupun că coșmarurile sunt o expresie intensă a acestor procese normale, în timp ce alții presupun că coșmarurile reprezintă o defalcare a proceselor normale.

Deși multe coșmaruri sunt idiopatice, adică nu au o cauză cunoscută, cercetările au identificat mai mulți factori declanșatori de coșmaruri. Învățarea despre declanșatorii de coșmar, precum și despre condițiile de sănătate în care coșmarurile sunt un simptom comun, este utilă pentru oricine caută să reducă frecvența acestor vise înspăimântătoare.

Stres

Coșmarurile sunt mai frecvente în perioadele de stres și tranzițiile majore ale vieții. Cercetările au arătat că conținutul viselor reflectă adesea surse de stres în timpul zilei. Deși acest lucru ar putea fi neliniștitor la început, unii cercetători sugerează că coșmarurile pot ajuta de fapt la atenuarea stresului. Acești cercetători sugerează că multe coșmaruri reprezintă încercarea organismului de a face față în mod pozitiv factorilor de stres din timpul zilei.

Condiții de sănătate mintală

Coșmarurile sunt asociate cu o varietate de afecțiuni de sănătate mintală, inclusiv depresia, tulburarea de anxietate generală, tulburarea bipolară, schizofrenia și tulburarea de stres post-traumatic (PTSD). Coșmarurile sunt un simptom caracteristic al PTSD, care afectează până la 72% dintre persoanele cu această afecțiune. Pentru multe persoane cu PTSD, coșmarurile implică retrăirea dureroasă a experiențelor traumatice și adesea conțin teme de neputință și lipsă de control.

Medicamente și suplimente

Anumite medicamente sunt asociate cu un risc crescut de coșmaruri. Medicamentele legate de coșmaruri includ antidepresive, narcotice și barbiturice. Oprirea sau retragerea anumitor medicamente poate duce, de asemenea, la coșmaruri.

Numeroase medicamente, inclusiv barbituricele și benzodiazepinele, reduc cantitatea de somn REM profund pe care o persoană o primește în fiecare noapte. Când cineva încetează să mai ia aceste medicamente, organismul poate experimenta ceea ce se numește „recuperare REM”. În timpul unei reveniri REM, corpul încearcă să recupereze somnul REM pierdut. Deoarece majoritatea coșmarurilor apar în timpul somnului REM, persoanele care se confruntă cu rebound REM au un risc crescut de vise și coșmaruri vii.

Melatonina este un hormon care favorizează somnul produs în mod natural de organism. Mulți oameni iau, de asemenea, melatonina ca un ajutor de somn fără prescripție medicală. În timp ce unele persoane au raportat coșmaruri după ce au luat suplimente de melatonină, există puține cercetări care discută acest potențial efect secundar. O posibilă explicație este că suplimentele de melatonină s-au dovedit a crește somnul REM, ceea ce înseamnă că există mai multe oportunități în fiecare noapte pentru coșmaruri și alte vise vii.

Tulburari de somn
Mai multe tulburări de somn sunt asociate cu un risc crescut de coșmaruri, inclusiv insomnie, apnee obstructivă în somn, tulburări de mișcare legate de somn și narcolepsie. Coșmarurile sunt raportate la aproximativ 17% dintre persoanele cu insomnie cronică și 33% dintre persoanele diagnosticate cu narcolepsie.

Atunci când coșmarurile recurente interferează cu capacitatea unei persoane de a funcționa în timpul zilei, acestea pot fi diagnosticate ca tulburare de coșmar. Tulburarea de coșmar este un tip de tulburare de somn numită parasomnie. Terorile nocturne sunt un alt tip de parasomnie care implică coșmaruri. Persoanele care se confruntă cu o teroare nocturnă își pot mișca corpul și pot da semne de panică în timpul somnului, cum ar fi lovitul cu picioarele, zvâcnirea sau chiar țipetele.

Mănâncă înainte de culcare
Mâncatul prea aproape de ora de culcare poate crește riscul de coșmaruri. Într-un studiu, 9,5% dintre oameni au raportat că mâncatul târziu le afectează conținutul viselor. Nu este clar dacă masa în sine duce la coșmaruri sau dacă există altceva care explică această relație.

Sfaturi pentru reducerea coșmarurilor

Înțelegerea cauzei coșmarurilor este un pas important pentru reducerea frecvenței acestora. În timp ce visele urâte ocazionale sunt inevitabile, mai multe strategii pot fi utile în reducerea coșmarurilor mai frecvente:

Reduceți stresul: Reducerea stresului și a îngrijorării poate fi cea mai eficientă modalitate de a reduce coșmarurile. Găsirea unor modalități de a face față stresului, cum ar fi exercițiile regulate, exercitarea hobby-urilor și alocarea timpului pentru relaxare pot fi locuri utile pentru a începe.
Exprimă-te: Deși poate fi tentant să ignori stresul, cercetările sugerează că suprimarea gândurilor poate crește de fapt frecvența coșmarurilor. În loc să ignorați gândurile sau visele îngrijorătoare, încercați să găsiți o modalitate de a le exprima. Luați în considerare să începeți prin a vorbi cu un prieten sau să creați o piesă de artă care să permită creierului dvs. oportunități de a vă procesa experiența.
Păstrați un program regulat de somn: somnul de rutină și de calitate merg mână în mână. Îmbunătățiți-vă igiena somnului creând o rutină de promovare a somnului. Unul dintre cele mai importante aspecte ale unei bune igiene a somnului este să dormi la aceeași oră în fiecare zi, chiar și în weekend. S-ar putea să vă gândiți chiar să faceți unele upgrade de dormitor pentru a dormi mai bine.
Obțineți asistență pentru PTSD: dacă aveți coșmaruri regulate legate de traume sau dacă ați fost diagnosticat cu PTSD, este vital să obțineți sprijin. Tratamentul pentru veterani și civili poate ajuta simptomele PTSD și poate reduce coșmarurile. Chiar și persoana iubită sau soțul tău ar putea beneficia de sprijin.
Evitați mesele înainte de culcare: deși știința care studiază mâncarea și somnul este departe de a fi sigură, mulți profesioniști sugerează evitarea meselor mari înainte de culcare. În schimb, ia cina cu câteva ore înainte de a te culca.

Cel mai important, nu-ți fie teamă să ceri ajutor dacă te confrunți cu coșmaruri. Este important să discutați cu un profesionist din domeniul sănătății dacă coșmarurile au loc mai mult de o dată pe săptămână sau dacă vă afectează starea de spirit și activitățile din timpul zilei. Există mai multe tratamente disponibile pentru coșmaruri

Previous article
Next article
RELATED ARTICLES

Etapele somnului

Cronotipuri

Femeile și somnul

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments

Consultații medicale online

X